perjantai 25. syyskuuta 2015

Typografia tutkimusmatka

Groteskit ja uusgroteskit

Yleistä:


  • Groteskilla tarkoitetaan tasavahvaa tai lähes tasavahvaa kirjaintyyppiä, jossa ei ole päätteitä. Kirjainten keskiakselin kaltevuus on hävinnyt lopullisesti.
  • Groteski tarkoittaa suhdatonta ja luonnotonta. 
  • Groteskeissa ja uusgroteskeissa kirjaimenmuoto on yleensä kaksisilmukkainen, antiikvoista periytyvä muoto, uusgroteskeissa alasilmukka on avonainen. 
  • Franklin Gothic tarkoitettu otsikko ja mainos käyttöön.
  • Helvetica on Timesin ohella maailman yleisimpiä kirjaintyyppejä ja se on uusgroteski. 
  • 1957 tuli uusgroteski Universe -kirjaintyyppi/perhe. Se sisältää 27 leikkausta jotka on yksilöity uudella tavalla, numeroimalla. Numerotunnuksesta voitiin päätellä kunki leikkauksen leveys, lihavuus ja asento. 

Käyttö:
  • Franklin on vahva otsikkokirjain, joka sopii käytettäväksi useimpien muiden kirjaintyypin parina. 
  • Helvetica on on hyvin yleiskäyttöinen ja ongelmaton huonoissakin painatusoloissa. Haittana arkisuus. Parhaimmillaa esim. ohjekirjoissa.
  • Universin suurin etu on sen suuri, yhtenäinen kirjainperhe. 


Antiikvat ja uusantiikvat

Yleistä:

  • Uusantikvat liittyvät taidehistoriallisesti uusklassismiin, joka esimerkiksi arkkitehtuurissa vaikutti noin 1780-1840. 
  • Kirjoitusvälineissä oli tapahtunut muutos, jonka vaikutus siirtyi painokirjaimiinkin. Pytyttiin vaihtamaan paksusta ohuempaan ja päinvastoin. Niimpä uusantiikvaattojen tunnuspiirteet ovat ohuiden ja paksujen viivojen jyrkkä kontrasti ja ohuet vaakasuorat päätteet. Muutamien kirjainten päätteisiin syntyi pyöreä muoto. Kirjaimista tuli olemukseltaan pystysuuntaisia ja "itsenäisiä". Niillä ei enää ollut visuaalista yhteyttä seuraavaan kirjaimeen.
  • Bodoni tunnetuin.Bodonista tehtiin kenties eniten leikkauksia kuin mistään muusta kirjaintyypistä.
  • Bodonin hiusviivat ovat erittäin ohuita ja kontrasti suuri, mikä tekee siitä leipätekstikoossa vaikeasti luettavan ja vaikeasti painettavan. 
  • Erittäin hyvänä uudelleenjulkaisuna pidetty ITC Bodonin kuuluu kolme eri perhettä eri pistekokoja varten. Ideana siis sama kuin bodonin alkuperäisleikkauksissa: 6 pisteen tekstiä varten kirjaintyyppi on muotoiltava vahvemmaksi kuin 72 pisteen otsikko varten. 
  • Didot ranskalaista eleganssia.
  • Walbaum saksalaista jämäkkyyttä. Hiukan kapeampi kuin Bodoni ja Didot. 
  • Centennial taas on pehmeämpi ja ei niin historiallinen. 

Käyttö:

  • Uusantiikvoilla saa aikaan arvokkaan ja edustavan vaikutelman.
  • Niiden käyttö arkisessa tekstissä ei kuitenkaan toimi. 
  • Ohuiden viivojensa takia Bodoni ja Didot eivät ole edukseen 10:tä pistettä pienempinä. 
  • Uusantiikvat eivät juurikaan sovellu negatiivisina käytettäviksi. Mitä huonopintaisempaa painopaperi on, sitä varmemmin kirjainten hiusviivat menevät tukkoon.
  • Tiiviit merkkivälit eivät sovi uusantiikvoihin, koska niiden pitkät päätteet tarvitsevat ympärilleen tyhjää. Muuten kirjaimet kasautuvat kiinni toisiinsa ja synnyttävät uusia ei-toivottuja kirjainmuotoja. 
  • Varmimpaan tulokseen pääsee kun uusantiikvan pariksi ei yhdistä toista kirjainntyyppiä.


Kalligrafiset kirjaintyypit

Yleistä:
  • Kalligrafia tarkoittaa eri lähteissä "kirjoitustaidetta".
  • Kirjaintyyppi on kirjava: joukkoon sisältyy kaikkien mahdollisten kirjoitustyylien, käsialojen ja kirjoitusvälineide jäljitelmä.
  • Humanistikursiivia jäljittelevät: tekstausta tasakärkisellä mustekynällä.
  • Englantilainen kaunokirjoitus: ominaista vahvasti kaksivahvuinen jälki, pehmeät kaaret sekä se, että kirjaimet liittyivät saumattomasti yhtenäiseksi ketjuksi. Jäljittelevät mustekynän viivaa.
  • Vapaa käsiala. esim. Tekton ja Kaulmann.

Käyttö:
  • Kalligrafisten kirjaintyyppien käyttö on kliseistä. Etenkin maallikot turvautuvat 1700-luvun käsialaa jäljitteleviin kaunokirjoitusfontteihin tarvitessaan jotain hienoa, usein huonoin tuloksin. 
  • Kutsukorteissa hyvä käyttää. 

Fantasia- ja kokeilevat kirjaintyypit
Yleistä:
  • 1970-1980 -luvulla erilaiset fantasiakirjaimet valloittivat maailmaa. Syntyi oma luokka.
  • Käytännössä sinne sijoittuu kaikki muihin luokkiin kuulumattomat kirjaintyypit.
  • Saattavat muistuttaa ihmisiä, eläimiä, kasveja.
  • Laajasti ajatellen ekspressiiviset ja kokeelliset kirjaintyypitkin ovat fantasiakirjaimia. Niissä voi olla jokin tuttu historiallinen piirre mutta ne ovat kuitenkin syntyneet suunnittelijan oman mielikuvituksen - fantasian - tuotteena.
  • Esim. Arcadia ja FF Confidential
Käyttö:
  • Fantasia- tai kokeilevat kirjaintyypit sovetuvat lähes poikkeuksetta vain otsikkokäyttöön.
  • Tekstiä olisi vaivalloista lukea jos ne täyttäisivät tekstin.
  • Helposti tunnistettavia siksi myös kuluvat käytössä helposti ja niistä tulee "epämuodikkaita".
  • Vahva muoto rajoittaa käyttökohteita eli sitä, mihin ne sopivat ja mihin eivät.


Kiinnostavimmat olivat Fantasia ja Kalligrafiset. Ne ovat toimivia otsikoissa. Kömpelöitä ovat vanhat ja käytetyt Groteskit, mutta ne ovat sopivimpia teksteihin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Voit myös laittaa viestiä sähköpostiini, marialiciousblog@gmail.com xoxo M