maanantai 24. elokuuta 2015

Myymälä omin silmin

Olen ollut myyjänä monia vuosia ja siksi silmäni myymälän ulkonäköön on parantunut aina vuosi vuodelta. Joko katseeni kiinnittyy luovaan ulkonäköön tai pelkistettyyn konseptiin joka on jokaisessa samassa myymälässä samanlainen. Esimerkiksi H&M. Tämä myymälä näyttää joka kaupungissa ja maassa täysin melkein samalta kun taas esimerkiksi Pentikin upeasti tuotetut pöydät kiinnittävät katseen oli sitten joulu tai kesä. 

Myymälä koostuu useista pöydistä ja useimmiten vaaterekeistä sekä hyllyköistä. Nämä aiheuttavat usein tuskan hikeä asiakkaille jos nämä ovat sommiteltu pitkin poikin sitä enempää ajattelematta. Myös sotkuiset vaatekasat, pistävä valaistus sekä myyjän nyrpeä ilme saa ainakin minut kääntymään ovelta pois, no-no. 

Ennenkuin itse aloitin asiakaspalvelijana mietin usein miksi myymälät näyttävät erilaisilta ja miksi joissakin on äärettömän hyvin suunnitellut pöydät, vaatteet, värit, koristeet ja tunnelma. Heillä on yksinkertaisesti ollut hyvät visualistit. Pohdin myös kuukausi takaperin ennen opintojani "miksen voisi tehdä visualistin töitä ilman ammattia? Miksi useat myymälät vaativat visualistin ammatin?" No totuushan on se, että ne myymälät joissa ei toimi alaan koulutettu visualisti niin on prosenttuaalisesti huonommassa hapessa kuin ne joilla on koulutetut asiantuntijat työhön. Jo viikon aikana visualistin opinnoissa opin ymmärtämään miksi tietyt tuotteet kuuluvat olla tietyissä paikoissa, mitkä ovat kiintopisteitä ja miksi valotus on erittäin tärkeää. Se, että maanläheisen vihreän ja kirkkaan kirkuvan punaisen laittaa keskellä kesää yhteen pöytään on suht huono ratkaisu. Visualistin työssä täytyy osata ja tietää todella paljon väreistä, kulmista ja ties mistä. 

 photo kuva1_zps4xdltmss.jpg
Silloin kun myymälä näyttää hyvältä, myyjät ovat pirteitä ja koko myymälän olemus on koottu huomattavan tarkasti, se on hyvä myymälä. Pienikin yksityiskohta kiinnittää katseen ja tekee myymälästä "kauniin" jos niin voi sanoa. Myymälän toteutus on onnistunut kun visualisti on miettinyt "ouside of the box". Itse rakastan kultaa, vaaleanpunaista ja antiikkia. Se ei silti tarkoita, että visualistina työssäni tekisin vain vaaleanpunaisia hattaroita seinille ja kultaisin jokaisen vaatekappaleen. Täytyy osata ajatella miltä se muiden silmiin näyttää, pelkästään omat kiinnostuksen kohteet eivät voi vaikuttaa myymälän ulkonäköön. On paljon asioita mihin katse kiinnittyy heti sisäänasutessa, ovatko lasit puhtaat vai onko niissä tassutellut tahmatassu ja lattiaakaan ei ole pesty, like never. Onko jotain värimaailmaa seurattu? Onko tuotteet oikeilla paikoilla? Onko myymälässä valoja? Toimiiko ne? Onko myymälässä raskas haju jonka syystä ei siellä viihdy? Ovatko myyjät iloisia ja reippaita muttei päällekäyviä? 
Kaikki vaikuttaa myymälässä viihtymiseen ja faktahan on se, ettei kaikkia voi miellyttää mutta visualisti tietää mikä on asiakkaalle enemmän kuin vähemmän miellyttävää.


 photo kuva2_zpstah7d7yz.jpg

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Voit myös laittaa viestiä sähköpostiini, marialiciousblog@gmail.com xoxo M