Myymälän ohi kun kulkee niin huomaa ikkunoissa teippauksia ja mainoksia. Ne kertovat myymälästä ja myymälän sisällöstä. Ne ovat pieniä kohtia joiden kautta myymälän fiilistä kerrotaan asiakkaalle. Niissä voi näkyä brändejä, materiaaleja, tuotteita tai tarinaa ja myös tarjouksia. Myös sesongin mukaan teippauksia ja mainoksia vaihdellaan, joissain myymälöissä kuitenkin samat teippaukset pysyvät vuodesta toiseen. Useimmilla yksityisyrittäjillä on helposti kauneimmat ikkunat. Ne ovat oman mielikuvituksen ja sesongin tuottamia. Massaliikkeillä kuten H&M ikkunoissa on samat tarrat vuodesta toiseen ja usein niissä lukee... jotain mitä ei edes vaivaudu lukemaan. Toisaalta H&M on niin vanha ja tunnettu myymälä, ettei sillä oikeastaan ole väliä minkälainen ikkuna teippauksineen siinä on, asiakkaat menee sisälle kuitenkin.
Teippien hinnat vaihtelee suuresti. Tarkkaa hintaa tietylle teipille ei saa muuten kuin kysymällä tarjousta. Hinta riippuu työn kestosta, suuruudesta, materiaaleista ja erikoisuuksista. Hienon ikkunan saa varmasti luonnostelemalla itse tekstit ja kuvat koneella ja antamalla ammattilaisen tehdä työn loppuun. Itse tein hauskalla sivustolla "omaan" ikkunaan teippaukset ja sain siihen lopuksi hinta-arvion. Aika rumahan siitä tuli. Mutta tosiaan, tämän ikkunan koko oli 150x150 ja parin hassun teipin jälkeen loppusumma n.170€. Omasta mielestä ei siis niin kallis (mitä olin kuvitellut), sillä parillakin tarralla saa hienon ikkunan. Kyllä liikkeeseen pitää sisälle nähdä, ettei ikkuna ole täyteen tungettu kaikkia teippejä mitä maanpäältä saa.
Etenkin myyjälle on erittäin tärkeää brändituntemus ja materiaalituntemus. Jos asiakas tulee kysymään sinulta sinistä paitaa, niin vastaatko: "Joo, meilt löytyy tuolta pari tommost kivaa sinist paitaa." Varmaan löytyy juu. Vai vastaatko:"Itseasiassa, meille tuli juuri Levikseltä ja myös meidän omalta Saints&Mortals vaatemerkiltä pari tän kevään uusimpia sinisiä paitoja, annas kun näytän!" Jos sinulla ei ole minkäänlaista hajua mitä tuotteita, keneltä, mistä maasta tuotteita sinun myymälässäsi myydään niin Good luck. Asiakkaalle on erittäin tärkeää se, että sinä myyjänä tiedät mitä sinä myyt hänelle.
- Minkälainen pesuohje esimerkiksi farkuille on ja voiko silkkipaitaa silittää?
- Onko kyseinen tussipakkaus myrkyllinen eli voiko ostaa lapselle lahjaksi?
- Mistä maasta tuotteet tulevat?
- Miksi tuote on niin kallis kun H&Mltä saa parillakympillä halvemman?
Jos vastaat "emmä tiiä" tai "oota mä katon" niin silloin et tiedä tarpeeksi siitä, mitä sä myyt. Tuotetietous on kaiken a ja o. Onneksi kaikissa vaatteissa on pesulappu josta näkyy kaikki tuotteen tiedot ja miten kyseinen tuote pestään. Ei siis tarvitse opetella koko lappua ulkoa vaan perusasiat, saako sitä edes pestä koneellisesti ja sitten samalla näytät asiakkaalle pesulapun josta hän voi tarkistaa loput mieltään askarruttavat asiat.
Suunnilleen jokaisessa myymälässä vaihtuu sesongit. Keväästä kesään, kesästä syksyyn ja talveen jne. Kesävaatteet eivät roiku talvipakkasilla myymälän etuosassa eivätkä pääsiäistuotteet hillu pöydillä jouluaattona. Kampanjatuotteet esimerkiksi K-citymarketilla ovat merkitty isoin kampanjamerkein, kuten nyt mammuttimarkkoiden aikaan, kaikki kampanjatuotteet ovat niitä joissa on mammutti kyltti. Kampanjat tuovat paljon asiakkaita ostoksille. Pienikin hinnan lasku saa asiakkaan kiinnostumaan ja "tottakai minä nyt täältä ostan kun halvemmalla saa." Itseasiassa kun menisi Tokmannille ostoksille niin paljon halvemmalla sieltä saa, toisaalta miksi rampata kahdessa eri paikassa parin euron takia.
Omassa työpaikassani Tigerilla on omasta mielestäni erittäin fiksusti lajiteltu tuotevalikoima. Siellä on oikeastaan mitä vain tavalliselle tallaajalle. On tavaraa kylpyhuoneeseen, keittiöön, olohuoneeseen, vessaan, kesäksi pyöräilyyn ja talveksi vaatetta. Ei tietenkään huonekaluja kannata tigerilta hakea mutta pientä, tarpeellista. Tuotteet ovat kaikki omilla alueillaan: lelupöytä ja sen läheisyydessä leluseinä.
Brändi&tuotetietoudestakin sen verran, ettei ilman tietoa kyllä vaikutusta halpaan tavaraan tehdä. Täytyy osata vastata asiakkaiden kysymyksiin, varsinkin kun tuotteemme ovat niin halpoja niin suurinosa asiakkaista mutisee pitkin myymälää "Täytyy olla roskaa kun näin halvalla myydään." Siihen on helppo sanoa, että:"Kaikki tuotteemme ovat testattuja ja noudattavat EUn antamia lakeja." Se yleensä riittää mutta asiakas voi myös jatkaa epäröintiään ja voin kertoa, että tuotteemme suurinosa tulee Kiinasta suurinaerinä, siksi meillä on vahvuus myydä tuotteitamme halvalla, sillä tiedämme kuinka ihanaa on ostaa paljon hyviä tuotteita pienin hinnoin. Tiger vastustaa ensisijaisesti lapsityövoimaa sekä pakkotyötä ja kanustaa terveyttä sekä ympäristön hyvinvointia, joten ostaminen tuntuu mukavalta myymälöissä. Kuin myisi papuja Jaakolle.
Tuotetietous & bränditietous mukaanlukien tarinat, kampanjat jne. ovat hyvinkin asiakkaan tiedossa somen kautta. Asiakkaat selaavat somea päivittäin ja mikä onkaan fiksumpaa kuin kertoa ja esitellä firmaa sitä kautta. Päivittäin Facebookin sivuilla törmään mainoksiin ja firman omiin sivuihin jotka ilmoittavat kampanjoista ja jotkut myös arvonnoista. Esimerkiksi "Hullu kyläkauppias" ei varmaankaan ole mitenkään erityisen kiinnostunut millaiset tarrat heillä on kaupalla, asiakkaat tulevat myymälään julkisuuden takia. Ihan tavallinen ruokakauppa, kuitenkin kaikki suomalaiset haluavat sinne. Tämä siis on oma ajatukseni asiasta, en voi tietää millainen visualisti herra hän sisimmässään on.
Tässä Visuops part 1. Kuvia lisäilen lisää kunhan saan kuvia koneelleni, nyt siis kuvat vain pinterestistä. Kaikki kirjoittamani on omia näkökulmiani myymälöistä, tavoista ja kaikesta mitä olen katsellut. Feel free to disagree.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Voit myös laittaa viestiä sähköpostiini, marialiciousblog@gmail.com xoxo M